NRK.NO

NRK er en tv-kanal jeg, og mange andre, var trofast tilhenger av som barn. Vi har nok alle en viss kjennskap til NRK. I mitt tilfelle så forbinder jeg NRK med barntv og nyheter..

Jeg skal nå ta en nærmere titt på nrk.no og se på de mulighetene som finnes for interaktivitet.

NRK har som mange andre medier vokst med årene, og er nå tilgjengelig både på tv, radio og facebook. Da nrk også har begynt å vise seg på sosiale medier, blir det også større sannsynlighet for at vi velger nettopp nrk.no. Til tross for dette så er ikke NRK en push-kanal, men en pull-kanal, fordi vi som lesere selv velger å besøke nettstedet. Vi kjenner til NRK fra før, vi er trygge på produktet og har derfor en tillit til det. Bare for å dra frem det retoriske i dette vil jeg påstå at NRK kan spille på ethos, bare fordi det er en såpass godt kjent kanal blant folket. Når et produkt er godt kjent, så er det i seg selv god reklame og markedsføring. Jungeltelegrafen er tross alt den hyppigste av dem alle.

NRK sin nettside er på mange måter veldig lik en nettavis. Vi har tilgang til nyheter som oppdateres gjevnlig og værmeldinger. Men nrk.no har også annet som byr på interaktivitet. Du kan for eksempel se på nett-tv, høre på nett-radio og har muligheten til å kommentere enkelte av nyhetsartiklene. Det kan du- i motsetning til enkelte andre nettaviser, gjøre gratis. Det at du kan dele ting fra nrk.no fra nrks profil på enten twitter eller facebook, eller dele fra nrk.no på din twitter eller facebook profil, er også noe som trigger til interaktivitet.

Menyen til nrk.no er lettfattelig, og enkel å styre. Jeg som bruker kan enkelt finne frem det jeg leter etter,
om det er nyheter, sport, radio eller tv.

nrk meny
(Trykk på bildet for å se større versjon)

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at jeg kan være interaktiv på nrk.no Det at jeg kan se programmer både direkte og ved senere anledninger, gjør at jeg som bruker kan tilpasse bruken etter min timeplan, hvilket igjen gjør det mer brukervennlig for personer i en travel hverdag. Tilbudet på flere forskjellige radiokanaler gjør det også mer spennende og interessant for meg som bruker, og vekker i alle fall den lille oppdageren i meg. Kanskje kan jeg oppleve ny musikk som jeg ikke får høre på mine «faste» radiokanaler i bilen? Nytt er kult!

Legg igjen en kommentar