Digitale medier – det ultimate trekkplaster

Forleden dag tok jeg turen innom en utdanningsmesse i Gimlehallen i Kristiansand, som er ment for elever ved ungdom- og videregående skoler.

I et folkehav av mennesker, manøvrerte jeg meg inn i hallen for å kikke på de forskjellige standene.
Kvaliteten på de forskjellige standene var nok diskutabel, og jeg merket at de standene som var velutstyrt med diverse digitale medier, slik som store tv-skjermer og prosjektor-belyste vegger,
var de folk faktisk stoppet innom for å sjekke ut.

De som kun hadde et bord, og en beskjeden plakat i bakgrunnen ble enkelt og greit oversett.
 10937681_10152560668827031_551459896_n
(Vil du jobbe i «kjerka»?)

Jeg minnes en mann som desperat beveget seg ut blant publikum i håp om å fiske en eller annen person inn for å ta en prat, men i øyeblikket folk merket at han var på vei mot dem, så svingte de vekk fra mannen mens blikket deres unaturlig falt på motsatt side av rommet. Da slo det meg:
har vi blitt så inngrodd i sosiale medier og kommunikasjon gjennom en skjerm, at vi rett og slett blir sky for «face to face» interaction?

For mens ungdom overalt stod oppslukte og stirret på TV-skjermer som viste alskens reklame for både reiseliv og 3D design, vandret de som faktisk hadde satset på direkte kommunikasjon rundt for seg selv.

Ja, for digitale medier fascinerer oss, det oppsluker oss, og de stasjonene som brukte dette aktivt på messen oppnådde at folk stoppet opp. For bilder på en TV kan gjøre så mye mer enn enkle ord fra en enkel mann. I tillegg kan et uvanlig bilde også gi en slags «stopp-effekt», noe som viste seg å fungere utmerket på messen. Bilder har nemlig evnen til å fremstille noe på en slik måte at betrakteren får fornemmelsen av å se det med egne øyne, og fremkaller følelser som ligner dem vi ville ha opplevd hvis vi selv hadde sett det samme i virkeligheten. Dette er et prinsipp som fungerer veldig bra for dem som hadde studier relatert til reiseliv. Bildene illustrerer opplevelser som du som student selv kan oppleve ved å velge deres studier. Bilder er også lettere å huske enn tekst, og når du som en muligens blivende student forlater messen, så er det kanskje nettopp disse standene
som viste mye bilder og video som du husker best?
10943350_10152560668852031_644602652_n

Nå skal jeg ikke påstå at ord og tekst ikke kan still opp mot video og foto. For de har hver sine egenskaper. En tekst eller verbal kommunikasjon kan komme med en mer detaljert beskrivelse av en situasjon, eller et stoff.

Og i de fleste tilfeller, er jo ord og bilde sammen, kanon! Ta for eksempel for deg standen til BI, hvor de hadde et bilde av en Ipad med teksten «vinn en ipad» på siden. Ord og bilde i denne sammenhengen får ikke bare folk til å stoppe opp, men trigger også en handling.
10947674_10152560668857031_1669304366_n
(Smart markedsføring)

Personlig stod jeg som limt fast ved medie-skolen Noroff sin stand, og stirret på kameraene, og så meg selv på TV-skjermen ved siden av. Det var vel denne aktøren som hadde slått sterkest på stortromma, for her var det ikke mangel på demonstrasjoner i form av kamera, TV-skjermer og ikke
minst- mennesker omgjort til dansende 3D-figurer.
10002853_10152560668822031_1171320618_n
(Kjendis for en dag..)

Det er vel litt trist å si det, men var det ikke en tilstedeværelse av et digitalt medium på standen, nei, så var det ikke folk der heller.

Ønsker du å finne ut mer om utdanningsmessen, ta turen innom hjemmesiden deres HER

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s